Wymiana, naprawa układu zawieszania
Układ zawieszenia odpowiada za poprawne prowadzenie kół pojazdu oraz niezawodność innych podzespołów w samochodzie. Zapewnia również komfortową jazdę redukując drgania i poprawiając przyczepność auta do drogi. W samochodach osobowych z przodu montowane są zawieszenia niezależne, a z tyłu – zawieszenia niezależne lub na belce skrętnej. Naprawa układu zawieszenia polega na sprawdzeniu i wymianie zużytych podzespołów – wahaczy, sprężyn, amortyzatorów, stabilizatora, drążków i zderzaków.
Kontrola zawieszenia
Stan zawieszenia warto co jakiś czas kontrolować w warsztacie samochodowym, niezależnie od tego, czy pojawiła się usterka. Kontrola zawieszenia obejmuje:
- sprawdzenie wszystkich podzespołów zawieszenia,
- sprawdzenie stanu układu hamulcowego,
- diagnozę luzów w zawieszeniu – połączeń sworzni kulowych, elementów metalowo-gumowych i łożysk.
Jak przebiega naprawa układu zawieszenia?
Naprawę zawieszenia rozpoczynamy od oceny wizualnej stanu technicznego i elementów podwozia. Dzięki temu „na pierwszy rzut oka” możemy sprawdzić, które części skorodowane, wytarte i pęknięte należy wymienić. Następnie przechodzimy do jazdy próbnej, która pozwala dostrzec pozostałe nieprawidłowości wpływające na komfort i bezpieczeństwo jazdy – przechyły nadwozia, utrata przyczepności, głośne dźwięki. Kontrolujemy również połączenia sworzni kulowych oraz elementy metalowo-gumowe. Wadliwe podzespoły wymieniamy na nowe, a następnie testujemy na drodze, czy usterka została zlikwidowana.